"حجاب" ، دفاع از "عشق" (پرسش و پاسخ) - قسمت دوم
پخش بمناسبت روز "زن" _ در استقبال میلاد حضرت فاطمه ع، مظهر کرامت زن _دانشگاه آزاد تهران_ ۱۳۹۷
بسمالله الرحمن الرحیم
یک بار سریع به سؤالاتتان به صورت جمعبندی جواب میدهم:
1) حق انتخاب حجاب مگر نداریم؟ حق انتخاب لباس؟ چرا. منتهی شما قبل از انتخاب لباس و حجاب یک انتخابهای دیگری نیز کردهاید. انتخاب این که شهروند کدام جامعه هستید؟ کجا دارید زندگی میکنید. کجا دارید زندگی میکنید. دین و مذهبتان را انتخاب کردید، یا انتخاب کردید یا نکردید، اگر انتخاب کردید وقتی شما دینتان را انتخاب کردید و مسلمان هستید، اصلاً مسلمان نه، مسیحی، زرتشتی، یهودی، میدانید همه اینها حجاب را در کتابهایشان لازم میدانند اما بیرون عمل نمیکنند. کتاب مقدس حجاب را جباری میداند. در کتاب مقدس، آیهای هست که میگوید زن از در و دیوار خانهاش باید حجاب بگیرد. حجابهای اسلامی پیش حجابهای ادیانهای قبل از اسلام سوسولی است! اصلاً حجاب نیست. در آیین زرتشت حجاب ایرانی قبل از اسلام، زن ازدواج که میکرد از پدر و برادر خودش باید حجاب میگرفت. زن ایرانی قبل از اسلام جلوی پدر و برادرش هم بعد از ازدواج حق نداشت بدون حجاب بیاید! مگر در خانوادههای پست و طبقات خیلی پایین. میگفتند شما گدایید هر کاری میخواهید بکنید اینها پرنسیو ندارند! ما پرنسیو داریم. آیین زرتشت همین الآن بروید اطراف یزد، خانوادههایی که متدین ماندند، حالا آن بخش از زرتشتیها مثل آن بخش از مسلمانها که اسمشان مسلمان است نه نماز میخوانند نه روزه، نه حجاب، آنها هیچی، آن زنانی که متدین به زرتشتی هستند بروید ببینید همهشان حجاب کامل دارند. خانمهای متدین یهودی و مسیحی همین الآن در دنیا حجاب دارند من دیدم. حجاب کامل، عین حجاب اسلامی. در کانادا ما رفتیم در جمع مسیحیان خیلی متدین، که متعرض این جریانهای ضد اخلاق و مدافع خانواده بودند خانمهایشان را دیدم که چه حجاب کاملی از نوع خودشان دارند. بعد من گفتم میشود از خانمهایتان عکس بگیرم که حجاب دارند که ببریم به خانممان نشان بدهیم. یک مرتبه دیدم ناراحت شدند گفت شما با خانم من عکس بیندازید؟ در کانادا. گفت نه، یعنی خود شما هم در عکس باشید گفتم میخواهم بروم ایران بگویم ببینید این خانمهای متدین مسیحی چطوری حجاب دارند. همین الآن مسیحیها در کلیسا میروند اغلب مسیحیها باید حجاب سرشان کنند چون میدانند خداوند و میدانند عیسی مسیح با بیحجابی مخالف است. در کلیسا باید روسری سر کنند. بعد برخی از این مسلمانان اروپایی هم که تحت فرهنگ غربی قرار گرفته بودند یک وقت این منطقه بوسنی و بالکان رفته بودیم نماز جماعت بود بعضی از خانمهای بوسنی حجاب داشتند و بعضیها که حجاب نداشتند، میآمد دم مسجد روسری سرش میکرد میآمد نمازش را میخواند بعد میآمد با امام جمعه روبوسی میکرد تقبلالله! بعد یکی از دوستان همراهم بود میگفت حالا تقبلاللههای ما را در ایران ببین چطور است، طرف با دو من ریش و سبیل میآید تقبلالله میگوید مسافحه میکند، اینجا را ببین چطوری تقبلالله میکنند! بعد از مسجد خانم بیرون میآمد باز حجابش را کنار میگذاشت. ولی خانمهایی هم بودند که به شدت محجبهی کامل بودند اروپایی و کاملاً محجبه. حجاب در آیین مسیحیت و یهود، در کتاب مقدس و در آیین زرتشت واجب است اینهایی که رعایت نمیکنند به دینشان عمل نمیکنند. مشروب خوردن در دین مسیحی و یهودی و زرتشت حرام است اینها عمل نمیکنند مثل مسلمانها که عمل نمیکنند. حجاب اینطوری نبوده، این صحنههایی که اینها میسازند.
2) آیا حق انتخاب حجاب داریم؟ بله. اما قبل از آن دوتا انتخاب دیگر کردی؟ یا انتخاب کردی که مسلمانی، یا نه؟ ایران را برای زندگی انتخاب کردی یا نه؟ اگر اسلام را انتخاب کردی دیگر نمیتوانی بگویی من هم مسلمانم هم نماز نمیخوانم مشروب میخورم! این چطور مسلمانی است؟ آقا من هم مسلمانم هم ربا میخورم هم قماربازی میکنم، هم دزدی میکنم! حیّ علی الصلوه! مثل انگلیس که یک چیزی راه انداخته، اتحادیه همجنسبازان مسلمان! در کانادا و انگلیس راه انداختند. خب میگویند چه اشکالی دارد این هم باشد این هم باشد! همه با هم! همه خوب است! آقا میشود ما هم مسلمان باشیم و هم دزدی کنیم؟ بله، اسلام آسان! اسلام رحمانی! دزدی بکن، دروغ بگو، خیانت بکن، بیناموسی کن، مسلمان هم هستی! خب این که کلاهبرداری است اسلام نیست. آقا من حق انتخاب حجاب دارم؟ بله. انتخاب دین کردی یا نه؟ بله من مسلمانم. اگر مسلمان هستی که دیگر نمیتوانی بگویی هم مسلمانم هم حجاب نمیخواهم. حالا بگویی من نمیخواهم مسلمان باشم. خیلی خب، مرحله دوم؛ داری در یک کشوری زندگی میکنی که قانون آن این است آقا من اعتقاد ندارم. خب نداشته باش. من هم به بعضی از قوانین فلان کشور اعتقاد ندارم ولی وقتی به آنجا میروم باید قوانین آن را رعایت کنم. روشن شد؟ این جواب این سؤال.
3) در احادیث، مجازاتی برای بیحجاب نداریم. اصلاً این نوع بیحجابی که به عنوان سمبل اباحهگری مادی غربی، ترویح فحشا در قالب آزادی زن و مبارزه با حجاب آمده، اصلاً این سنخ آن زمان نبوده است. چون آن زمان مردم در مدینه یا مسیحی بودند یا یهودی بودند یا مسلمان شده بودند یا مشرک بودند، هیچ کدام از اینها بیحجاب نبودند، بیحجابی رسم نبوده، همه یک پوششی داشتند. بله پوشش ناقص بود آیه حجاب آمد، حتماً همهتان قضیه آن را میدانید که یک پسر مسلمان داشت میرفت از جلو خانمی میآمد، این خانمها موهایشان را میبستند اما سینه و گردنشان بیرون بود، این پسره همینطور که میرفت چشمهایش به این خانم خیره شد هرچه میخواست دل بکَند و رویش را آن طرف برگرداند نمیتوانست. همینطور به این خیره شد، بعد این خانم آمد از کنار او رفت، باز این دل نکَند، برگشت از پشت سر به این خانم نگاه کرد، همینطور راه هم میرفت. یک مرتبه سر پیچ، سرش به دیوار خورد و شکست، خون توی سر و صورتش آمد. بعد پیش خودش گفت عجب غلطی کردیم ما ایستادیم به این خانم و ناموس مردم نگاه کردیم سرمان هم شکست نفهمیدیم، بعد پیامبر(ص) او را دید و از او سؤال کرد که چرا سر و صورتت خونی است؟ گفت آقا متأسفانه داشتیم توی خیابان دید میزدیم اینطور شد. آیه نازل شد، اول خطاب به مردها، که به مردان مسلمان بگو دید نزنند، خیره نشوید، نگاه عیبی ندارد همه همینطور توی خیابان به هم نگاه میکنند اما دفعه دوم که نگاه میکنید یک منظور دیگری دارید، بعد دفعه سوم هم که نگاه میکنید اینجا دیگر باید کنترل کنید باید سرتان را پایین بیندازید، او خواهر توست، تا با او پیمانی نبستی و صحبتی برای ازدواج نکردی تو برادری او خواهر است، نر و ماده نیستید. قرآن به مردها میگوید به خانمها خیره نشوید، کنترل کنید. بعد میفرماید حفظ فرج، یعنی رفتار جنسیتان را مدیریت کنید. بعد خطاب به خانمها میکند و میگوید زنان مؤمن شما هم به مردها خیره نشوید و نگاههای آنچنانی نکنید، شما هم رفتار جنسیتان را کنترل کنید. بعد یک چیز اضافه به خانمها میگوید که به آقایان نمیگوید میفرماید زیباییها و جذابیتهایتان را پیش آقایان و نامحرمان در خیابان علنی نکنید. بعد میفرماید «إلا ما ظهرَ» اما یک بخشی از زیباییها و جذابیتهای زن هست که هرچه هم بخواهد مخفی کند باز هم نمیتواند. فرمودند آن بخش از زیباییهای زن که ظاهر است، قرآن فرمود آنها را نگفتیم بپوشانید. ممکن است مرد از نگاه به صورت زن هم لذت ببرد، اما اسلام نگفت که واجب است صورتتان را هم بپوشانید. ممکن است نگاه به دستهایش میکند یا با او حرف میزند لذت ببرد، نگفت چون او لذت میبرد تو اینها را بپوشان. نه، گفت تو میخواهی زندگی اجتماعی بکنی این مقدار اشکالی ندارد. به مرد میگوید تو نگاه نکن. خب این معنیاش این است که سرکوب نیازهای جنسی؟ نه، این یعنی مدیریت رفتار جنسی. حجاب و لباس، مستقیم به اخلاق جنسی مربوط است. اخلاق جنسی به دنیای مردم و به آخرت مردم مربوط است. بسا کسانی که با دو – سهتا نگاه عاشق نمیشود بلکه معتاد میشود. خب اگر عاشق شدی برو پیشنهاد ازدواج بده و مسیر را ادامه بده، خیلی هم خوب است و ما هیچ حدی هم در اسلام نداریم. هر پسر و دختری عاشق هم شدند نژاد مهم نیست، آقا من نژادم فرق میکند، خب بکند. آقا قومیت من فرق میکند، خب بکند. زبانمان فرق میکند، کشورمان فرق میکند، بکند اینها مهم نیست. شما باید همکفو هم باشید یعنی باید همدیگر را درک کنید و بتوانید همدیگر را تحمل کنید بتوانید با هم زندگی کنید و در مسیر الهی و دینی، درست باشید. اسلام چه مانعی گذاشته است؟ حجاب، دفاع از بدن زن، کرامت زن، حقوق زن است. اگر قرار باشد جنگل بشود زنان که زور بازوی مردان را ندارند، بگوییم آقا همینطور لخت و پتی راه بیفتیم برویم هرکس زورش رسید! خب معلوم است این وسط کی مظلوم است؟ معلوم است همه چیز 10 بر صفر به نفع مردان است. اسلام میگوید ما منطق زور نداریم که مرد چون زورش بیشتر است گردنش کلفتتر است، زوری در کار نیست، یک قرارداد دوطرفه است. آقا حجاب دست و پاگیر است نمیگذارد ما کار کنیم، نخیر آقا، بیحجابی دست و پاگیر است. البته حجاب اسلامی، و الا حجابهای ایرانی و هندی و بعضی از فرهنگهای قبل از اسلام و غیر اسلام بله دست و پا گیر است. اسلام، حجاب دست و پا گیر ندارد، بله چادر خوب است بهتر هم هست، اما چادر هم واجب نیست. لباسی بپوش که وقتی با یک مردی روبرو میشوی مرد به جای این که با تو حرف میزند هی به قد و بالای تو نگاه نکند، براندازت نکند. تمام. خودت هم میدانی چیست! آقا مدل آن چیست؟ مدل هم ندارد. ببخشید رنگ آن چیست؟ هیچی، تابع عرف است. چند تیکه باید باشد؟ هر تیکهای! لباسی بپوش که به تو توهین جنسی نشود. این تعبیر تبرّج، قرآن تعبیر تبرّج جاهلیت آورده است. «تبرّج» یعنی مثل برج، همه به تو آن وسط نگاه کنند! میگوید حجاب اسلامی طوری لباس بپوش که اندام زنانه تو که دیدن آن برای مردان لذتبخش است تحریک کننده است و دوست دارند بیشتر ببینند، نزدیک بشوند، تصرف کنند، سوء استفاده کنند آن بخش از اندام تو به چشم مرد نیاید. طوری لباس بپوش که اصلاً اول از هر چیز زنانگی تو، به چشم مرد نیاید. البته بطور کلی که میآید. هیچ مرد و زنی نمیتوانند با هم حرف بزنند بدون توجه به این که او مرد است این زن است. غریزه است. قرآن میفرماید «إلا ما ظَهرَ منها» آن بخشی از زیبایی و جذابیت زن که درهر صورت آشکار است حتی اگر تمام وجودش را هم بپوشاند باز برای مرد جذابیت دارد این غریزه را خداوند گذاشته است. میفرماید آن بخشی که ظاهری است عیبی ندارد مرد باید خودش را کنترل کند اما بقیهاش را مدام بیرون بریزی، لباس تنگتر، کوچکتر، چسبیدهتر، بدننماتر، اینها دیگر بیماری است.
4) فرمودند که در احادیث مجازات زن بیحجاب نداریم مجازات برای هر نوع منکر، و هرچه که منکر است و فعل حرام است و بخصوص جنبه اجتماعی دارد قابل هم مجازات قانونی است و جزو اختیارات حکومت است که در دفاع از امنیت اخلاقی جامعه قانون بگذارد و مجازات کند. آقا لباس حریم خصوصی است مصداق قانون نیست! طبق کدام مبنا؟ اگر مبنایتان غرب است اتفاقاً آنها قانون گذاشتند منتهی علیه لباس. اگر نوع لباس پوشیدنتان مسئله خصوصی بود قانون شامل آن نمیشود پس چرا آن قانون گذشته و طبق آن مبنا علیه پوشش و لباس است؟ برای این که او هم میفهمد این مسئله خصوصی نیست. لذا قانون میگذارد برای نوع لباس پوشیدن در عرصه عمومی، منتهی قانون او علیه اخلاق است. ما اینجا قانون به نفع اخلاق میگذاریم. قانون او علیه خانواده است، این قانون برای دفاع از خانواده است، او قانون میگذارد برای تجارت زیبایی و جمال زن، این قانون میگذارد برای دفاع از زیبایی و جمال زن. چرا اجباری است؟ بله، او بیحجابی را اجباری میکند.
5) یک سؤال دیگرشان هم این بود میگویند رضاخان یا غرب، الآن الزام کردند بیحجابی اجباری، شما میگویید الزام و اجبار حجاب، چه فرقی دارد؟ خیلی فرق دارد چطور فرقی ندارد؟ دوتا فرق واضح آن را به شما میگویم، 1) مبنای او لیبرال است با مبنای لیبرال حق ندارد علیه حجاب قانون بگذارد، او طبق مبنای خودش حق ندارد چرا گذاشته است؟ او باید بگوید هرکه میخواهد لخت بیاید و هرکه میخواهد با حجاب بیاید، هردو آزاد هستند لیبرالیزم روی کاغذ این است ولی چرا عمل نمیکنید؟ بعد به ما میگویند خب شما هم همین کار را به عکس میکنید! نخیر آقا؛ ما اولاً ما که لیبرال نیستیم ما مسلمان هستیم. او میگوید لیبرال هستم و لیبرالیزم هم میگوید نباید جلوی حجاب را بگیرید. دارد میگیرد. او خلاف مکتبش عمل کرده، اما ما خلاف مکتبمان عمل نکردیم چون ما لیبرال نیستیم ما تابع قانون خداوند هستیم خداوند اجازه نمیدهد مردان و زنان برهنه یا نیمه برهنه به عرصه عمومی بیایند. دنیا و آخرت فرد و جامعه را خراب میکند. این هم دوتا فرق.
6) سؤال بعدی فرمودند آیات حجاب مربوط به زنان مؤمن و زنان پیامبر(ص) است. اولاً آیات حجاب، چندین مورد است. دوماً در مورد مصداق و شأن نزول خاصی آمده، در مورد زنان پیامبر(ص) میفرماید که، اولاً این که میدانید کلمه "حجاب" به این معنا که ما میگوییم در قرآن نیست، حجاب یعنی "پرده". آن که در قرآن میگوید آیه حجاب، آن اصلاً به این معنای حجابی که ما داریم صحبت میکنیم نیست آن را سِتر و پوشش میگویند. خُمار، مصداق ستر است. در قرآن یک چیزی خطاب به زنان پیامبر(ص) بود، مسلمانان میآمدند از بس پیامبر(ص) خاکی و صمیمی بود، مسلمانان زن و مرد، هرکی میآمد سرش را پایین میانداخت و توی خانه پیامبر میرفت. خانه پیامبر(ص) یک حریمی، یک چیزی، سرشان را میانداختند توی خانه میرفتند. یک دفعه خانم پیامبر(ص) لباس مناسب تنش نبود میدید یک کسی داخل آمد! خانه پیامبر خودمان است! آیه آمد که یک آدابی، یک اخلاقی، یک کمی متمدن باشید! یک حریم عمومیای هست حریم خصوصیای هست. فرمودند یک پرده نصب کنید و هرکس خواست به خانه بیاید اول اجازه بگیرد، یک سلامی، همینطور سرتان را پایین میاندازید میروید حریم خصوصی و عمومی ندارید؟ بعد به خانمها هم گفت که شما قصدی ندارید همین طور که صحبت میکنید ممکن است صدایتان زنانه و دوست داشتنی باشد. مرد باتقوا نه، مرد باتقوا زن هر طوری هم حرف بزند نظری ندارد خودش را کنترل میکند. اما قرآن میفرماید بعضیها هستند «فی قلوبهم مرض» بعضی از مردان انحراف جنسی و بیماری جنسی دارند شما معمولی هم که حرف میزنید این خوشخوشانش میشود. به آنها گفت وقتی با مردان صحبت میکنید یک جوری صحبت کنید که احساس زنانگی نکنند با یک طنین محکم صحبت کنید که جرأت نکنند با غرض گوش کنند. بعضی خانمها را دیدید مرد از روی رفتار و طرز حرف زدن این زن میفهمد که این اهل این گفتگو هست یا نیست؟ میفهمد. یک وقت زن چنان محکم و قاطع حرف میزند که این مرد میترسد و دست و پایش را جمع میکند. ولی یک وقت یک طوری حرف میزند ظاهرش هم معمولی است اما مرد میگوید خب حالا یک کم ادامه بدهید! این آیه مربوط به زنان پیامبر است. اما چند آیه داریم درباره نحوه پوشش است. سرشان را میپوشاندند حالا بخشی از موها شاید بیرون بود، سینه و گردن هم بیرون بود، این پشت، آیه آمد که این حجاب را کامل کنید، درستش کنید. اگر قانون نباشد یک عده زیادی هستند کاملاً بیحجاب بیرون میآیند، بله قبول است به همین دلیل هم باید قانون باشد چرا؟ با همین استدلالهای حقوق عمومی، اخلاق عمومی، قانون عمومی. الآن صحبت این نیست. سؤالی که ایشان میکند این است، اصلاً من نمیگویم حرف شما درست است یا غلط است، دارم میگویم اگر میخواهید از این حرف نتیجه بگیرید کسانی که با جاهای دیگر مقایسه میکنند ما میگوییم این مقایسه مغالطه است مقایسه شُلحجاب با باحجاب او غلط است. میخواهید مقایسه کنید باید تعداد درصد باحجابهای اینجا را با باحجابهای او و شُلحجاب اینجا را با بیحجاب او را مقایسه کنید. حالا این که قانون است دلش میخواهد یا نمیخواهد ما کاری نداریم آثار بیرونی، همین حجاب ناقص از بیحجابی بهتر است کی گفته بدتر است؟ بیحجابی و برهنگی ته ندارد. شما تا کجا میخواهی جلوی آن را بگیری؟ بعد تابستان میشود ... من از شما سؤال میکنم یک کسی میگوید من اصلاً حجاب نمیخواهم عقیده ندارم، میگویم خیلی خب عقیده نداری ولی باید قانون را رعایت کنی، میگوییم حالا اگر قانون نباشد تو تا چقدر میخواهی حجاب را کنار بگذاری؟ شما میگویید همهاش را، همین تهش میشود. اگر شما قانون نگذاری میگوید تا اینجا حلال است؟ میگویی خیلی خب تا اینجا حلال! بعد دوباره میگوید تا اینجا چی؟ میگوییم باشد خیلی خب تا اینجا هم اشکال ندارد، بعد دوباره میگوید حالا تا اینجا چی؟ خب بالاخره تا کجا میخواهی بایستی؟ اگر اینجا بگویی میگوید چطور تا اینجا میشود تا اینجا نمیشود، این یک میلیمتر چه اتفاقی افتاد؟ خب کجا میخواهی بایستی. بعد میگوید آقا گرم است میخواهم یک لباس بدننما بپوشم میخواهم باد به من بخورد! بعد کمکم یک چیزهای دیگری میگویند، بعد شما کمکم میبینید یک مرتبه در خیابان در هوای گرم با شورت آمدند! در خیلی از کشورها اینطوری است. میخواهی چکار کنی؟ باید به او بگویی میشود یک کمی شورتتان بلندتر شود؟ میگوید نه، میخواهم باد بخورم! میخواهی چه بگویی؟ ببینید از اینجا شروع میشود. از حجاب اجباری شروع میشود اما کجا تمام میشود؟! اما راجع به مدل آن، رنگ آن، هیچی اسلام نگفته، عرف هر جایی. الآن شما در بعضی از کشورها مثل مالزی و اندونزی میبینید نوع حجاب یک جور است، در ایران و عراق یک جور در مصر و الجزایر یک جور است. اصلاً انگار سهتا ملت هستند! همه هم حجاب است ولی مدل و رنگ و همه چیز آن فرق میکند. اینها را که دیگر اسلام نگفته، تعیین نکرده است. اسلام یک کلام گفته، آن هم این که یک جوری مرد و زن لباس بپوشند که یک چیزی به نام عفّت و حیا و یک مرز اخلاقی در نوع پوشش رعایت بشود. پوشش را گفته که کجای بدن را بپوشانید اما این که با چه مدلی و با چه رنگی، نه؛ شما برو صدتا مدل حجاب ابداع کن؛ منتهی یادتان باشد فلسفه حجاب این است که مردان در خیابان دنبال خانمها راه نیفتند نه این که یک مدلی بسازید که بیشتر دنبالتان راه بیفتند.
یکی از حضار: این سؤالی که سؤال من بود آیه میفرماید نساء مؤمنین به کنار. من که درونی به حجاب معتقدم با آن خانمی که اعتقادی ندارد. شما فرمودید مخاطب...
جواب استاد: من این را نیم ساعت توضیح دادم و جواب دادم که حجاب دوتا بُعد دارد یکی مسئله شخصی شماست، اعتقادات شماست، یکی مسئلة این است که شما میگویی من اعتقاد ندارم، آن بحث دوم قوانین اجتماعی است. میخواهی اعتقاد داشته باش میخواهی نداشته باش باید رعایت کنید.
یکی از حضار: استاد، عفت عمومی باید در زمینه حجاب باشد اما مسیری که ما در این 40 سال در نظر گرفتیم ایدهآل است؟
جواب استاد: این یک سؤال دیگری است که الآن جواب میدهم. اگر شما اصل آن را قبول کردید، حالا بیایید آسیبشناسی کنید.
یکی از حضار: هر انسان باشعوری به این نتیجه میرسد که من نباید بدننما باشم.
جواب استاد: خیلی خب، البته شما این حرف را زدید، این معنیاش این است که آنهایی که قبول ندارند همهشان بیشعورند! اگر همین را بگویید فردا میگویند آی به همه گفت بیشعور!
یکی از حضار: خب وقتی احترام نمیگذارند بیشعورند دیگر! یا همه خوب هستند یا بد هستند، ما نباید به هر عقیدهای احترام بگذاریم.
جواب استاد: بله، من مخالف شما نیستیم اما من این را بارها گفتم باز هم میگویم هر خانمی که حجاب کامل ندارد معنیاش این نیست که واقعاً ضد اسلام و ضد حجاب است، اهل فساد و اهل فحشاء است واقعاً اینطوری نیست. عقیده من این است که اکثر خانمهایی که حجاب کامل اسلامی ندارند اینها مسئلهشان این نیست که اسلام را قبول ندارند، اخلاق را قبول ندارند یا دنبال فساد هستند، واقعاً اینطوری نیست. من 13- 14 مدل نوع شمردم هر کدام یک جور هستند. یکی میگوید آقا اینها مهم نیست اما من مسلمانم. عرض کردم بارها میبینید یک خانمی است که درست حجاب ندارد ولی تسبیح دستش هست ذکر میگوید، حرم امام رضا(ع) هم میرود. خب این بیدین نیست بخشی از دین را عمل میکند و بخشی از دین را عمل نمیکند، میگوید سخت است، حوصله ندارم.
یکی از حضار: خب واقعاً هم سخت است!
جواب استاد: بله، معلوم است که سخت است، روزه هم سخت است، نماز هم سخت است، جهاد هم سخت است. طرف روز ماه رمضان داشت هندوانه خنک شیرین میخورد به او گفتند ماه رمضان حرام است، گفتم من برای حلال و حرامیاش نمیخورم برای این که خوشمزه است دارم میخورم! معلوم است که سخت است، این که آدم خودش را بپوشاند و مراقب باشد که یک مردی مدام او را در جامعه نگاه نکند، معلوم است که آسان نیست مگر روزه گرفتن در ظهر تابستان، مگر آسان است؟ شما برای چه کارهای سختی میکنید؟ مگر گرسنهتان نمیشود. چرا از شما هم گرسنهتر میشوم. مگر تشنه نمیشوید؟ چرا. پس چرا آب نمیخورید؟ ندارید؟ چرا دارم در یخچال پر از آب و غذاست. کسی مواظبتان هست؟ نه بخدا خودم تنها هستم! درِ یخچال را بلد نیستی باز کنی؟ چرا. خب پس چرا نمیخوری؟ اینجا یک سؤال پیش میآید اینجا یک مرزی بین من و حیوانات هست، حیوانات وقتی گرسنه میشوند و جلوی او علف است میخورد، من انسانم گرسنهام، غذا جلویم هست، من و ارادة من و روح من باید بر جسم من مسلط باشد. میتوانم بخورم، میخواهم بخورم اما نمیخورم از اینجا به بعد انسانیت شروع میشود. معلوم است همه دوست دارند لخت و برهنه باشند تابستان به بدنشان باد بخورد و راه بروند و کیف کنند! هرکسی با هرکسی هر جایی... معلوم است که انسان خوشش میآید. منتهی یک جایی فراتر از خوش آمدن است و آن رشد انسان و آخرت اوست. خداوند انبیاء را فرستاد که بگوید ای آدم، چند دههای بیشتر اینجا نیستی داری از اینجا عبور میکنی ابدیت در راه است، روح خود را باید مراقبت کنی. چگونه از روح خود مراقبت کنم؟ سکس بیحساب و کتاب و بیدرودروازه روح تو را نابود میکند. با این روح از این عالم بروی نمیتوانی ادامه حیات بدهی با این گناهان بیچاره میشوی. اگر عقیده دارید به این دلایل، عقیده هم نداری به آن دلایل دنیوی و اخروی. دوست ما گفتند آقا این روشها جواب میدهد؟ اگر این روشها توهین و خشونت بدون حرف زدن و بدون تعلیم و تربیت باشد نخیر جواب نمیدهد. امر به معروف و نهی از منکر مراتب دارد ضمن این که ...
سؤال نامفهوم الآن برخورد با جرم بیحجابی، برخوردی است که با جرم حد شرعی میشود نه حد تعذیر. حد تعذیر هم این طوری است که در قانون اساسی درباره پوشش آمده، نه گفته، چادر، نه گفته حجاب، گفته ضوابط پوشش برای زن مسلمان در جامعه اسلامی باید بگونهای باشد که عفت عمومی جامعه اسلامی بخطر نیفتد. برخوردی که گشت ارشاد میکند برخورد حد شرعی میشود، چرا چیزی که تعذیری است...
جواب استاد: معنی تعذیر این نیست که آن را اجرا نکنید. اجرای آن الزامی است و مجازات هم دارد.
ادامه سؤال: ما در قرآن میگوییم اگر حد کند این مجازات را دارد. ولی وقتی میگوییم حجاب، حد آن را تعیین نکرده که اگر نکرد برایش مجازات تعیین کند. سؤال نامفهوم
جواب استاد: حد آن را حکومت تعیین میکند. (ببینید شروع قشنگی داشتید ولی پایان خوبی نداشتید) شما یک حرف قشنگی زدید. ببینید میگویند کجای قرآن گفته آدم بیحجاب را این مجازات خاص را بکنید، لازم نیست اینها جزو حدود نیست حد الهی که برای جرمهای خاصی گفته مثلاً این کار را انجام بدهید چند مورد بیشتر نیست. خب بقیه موارد ضمانت اجرای قوانین اجتماعی پس چیست؟ تعذیر است. تعذیر یعنی تأدیب، یعنی مجازاتِ بازدارنده. ببینید دوتا بحث است. سؤال این خانم این است این چون حد نیست چرا حکومت برای آن مجازات تعیین کرده که باید اجرا شود. ببینید شما فکر کردید حدّ آن چیزی است که حتماً باید اجرا شود و تعذیر نباید یک مجازات خاصی را تعریف کنید، خیر؛ معنیاش این نیست.
ادامه سؤال: (نامفهوم) شما میفرمایید حاکم برای آن حد میگذارد، حاکم هم نمیتواند حدی بگذارد که در سنت نبوده باشد.
جواب استاد: چرا، اصلاً معنی تعذیر همین است. شما رشتهتان چیست؟
ادامه سؤال: فلسفه.
جواب استاد: خب حقوق هم کنار آن بخوانید، چون این بحث ربطی به فلسفه ندارد این بحث حقوقی است. ایشان فکر میکنند تعذیر یک چیزی است که باید قبلاً مجازات آن را در اسلام گفته شده باشد تا بشود اجرا کرد. اگر آن باشد که حد میشود. آن حد است که مجازات خاص تعیین شده است. مثلاً میگویند اگر مرد و زنی زنا کردند صد ضربه شلاق بزنید اگر هم میزدند اینطوری زیاد نمیشد، به شرط این که اول از گردن کلفتها شروع کنند. خب آن حد تعیین کرده است. اما "تعذیر" چیست؟ گفتم بسیاری از مسائل دیگر هست بسته به شرایط، زمان، مکان، دارد اصول را ما میگوییم، "اصول" چیست؟ عفت اخلاقی، حفظ خانواده، پوشش، حجاب، و... اینها واجب است اینها هم حرام است اما این که با اینها چگونه برخورد کنیم خداوند تعیین نکرده گفته خودتان تعیین کنید. خب حالا تعیین کردند. حالا خیلی جریمه سختی تعیین کردند؟ خیر، ده روز تا 2 ماه حبس! که هر جای دنیا همین الآن یک جرم معمولی در خیابان انجام بدهید تا 3 ماه و 6 ماه حبس روی شاخ آن است! یعنی این کمترین مجازاتی است که میشده، گذاشتند. همین قانون هم عمل نمیشود و نشده است. حالا این یک سؤال جواب شما. 0
یکی از حضار: استاد قانون راهنمایی و رانندگی هم همینطور است. شما یک نفر ... نامفهوم
جواب استاد: صددرصد با آنها باید برخورد اخلاقی شود. ولی من از شما سؤال میکنم – من خواهش میکنم سؤالها را مخلوط نکنید – اینجا سهتا سؤال از هم تفکیک بشوند، سؤال اول: آیا حکومت میتواند به عنوان "تعذیر" مجازات خاصی برای بیحجاب تعیین کند؟ بله. سؤال دوم: آیا این مجازات و جریمه وقتی که تخلف اتفاق افتاد "باید" عمل بشود یا نباید عمل شود؟ بله. خب حالا شما آمدی در خیابان میگویی خانم، طبق این قانون شما نباید اینطوری بیرون بیایی، او برگشته میگوید دلم میخواهد! اینجا باید چه کار کرد؟ راه حل بدهید.
یکی از حضار: برخورد بشود. مجازات و برخورد قانونی با فرد.
جواب استاد: ایشان که انقلابی جواب میدهد میگوید مجازات و برخورد قانونی با فرد، حرف درستی هم میزند. سؤال دوم؛ آیا روشهایی که تا حالا انجام شده قانونی هم بوده، جواب داده؟ نه؛ اولاً من معتقدم که خیلی جاها عمل نشده و نمیشود. دوم این که آن کسی که عمل میکند کیست؟ یک سربازی است آنجا به او گفتند برو این کار را بکن، او میآید به خانم میگوید خانم رعایت کن، خانم برمیگردد به او فحش میدهد، - اینها در اینترنت هست – خفه شو! غلط کردی! فحش میدهد. این هم یک سربازی است برگشته میگوید خودت غلط کردی! یک مرتبه فحش و دعوا میشود و یادشان میرود که این قرار بود قانون حجاب را اجرا کند او هم قرار بود شهروند قانومند باشد. نخیر؛ برخی روشها درست نیست. ما نمیخواهیم کسی متحول بشود ما میخواهم قانون را رعایت کند. شما خیلی جالب هستید میگویید هم قانون باشد هم اجرا نشود؟ اولاً نظر اکثریت جامعه تغییر نکرده است، دوماً؛ نظر اکثریت جامعه خلاف حکم خداوند تغییر کند هیچ ارزشی ندارد.
یکی از حضار: حکم خداوند میگوید «لااکراه فی الدین».
جواب استاد: گوش کنید، این خانم میگوید که «لااکراه فیالدین»! دقیقاً تعبیر «لااکراه فی الدین» جایی به کار رفت که هیچ ربطی به آن ندارد. معنی «لااکراه فی الدین» این است که کسی به زور دیندار یا بیدین نمیشود. ایمان، با زور نیست شما با زور نمیتوانی مؤمن را کافر کنی، کافر را مؤمن کنید. این ربطی به قانون ندارد. معنی «لااکراه فیالدین» این نیست که خب ما مسلمان هستیم، شهروند ایرانی هم هستیم اما قوانین را نمیخواهم رعایت کنم «لااکراه فی الدین»! میگویند بیا مالیات بده، «لااکراه فیالدین»! میگوید چراغ قرمز را صبر کن میگوید «لااکراه فیالدین»! میگوید توی خانه مردم سرک نکش میگوید «لااکراه فیالدین».
یکی از حضار: (نامفهوم)
جواب استاد: دیگه یک جای دیگر رفتی! این میخواهد بگوید اگر در مورد این بیحجابی اجرا میشود در مورد آن دزد هم باید اجرا شود، صددرصد باید اینطور باشد. حالا اگر آن دزد آمد همین را گفت، بانک را زده، هزار میلیارد برداشته به او میگویند چرا برداشتی؟ تخلف کردی میگوید «لااکراه فی الدین»! سؤالی که مبنای آن را جواب دادیم بعد دوستان شروع میکنند برای آن مصداق ذکر میکنند. آنجا ما یک گشت ارشاد دیدیم برگشته فحش داده! از این خطاها در اجرا، در مصداق، در نظر زیاد اتفاق میافتد. اختلاف نظر هست. برای این کارها آموزش ندیدند بعد یک وقتی یک کسی میآید یک قانونی را اجرا کند طرف میایستد او را فحش میدهد و بعد دوربینش را روشن کرده که این هر کاری میکند الآن ضبط میکند بعد توی اینترنت میفرستند! نمیخواهم بگویم این جرم است همان جرم هست یا نیست! میخواهم بگویم شما فردا در برابر هر قانونشکنی پلیس میخواهد بیاید قانون را اجرا کند جریمه میکند میگوید نمیدهم او میگوید باید جریمه بدهی، نه «لااکراه فی الدین» این جواب این نیست! جای لااکراه فیالدین اینجاست؟! یا بگوید با من داری مثل حیوانات برخورد میکنی چون بعداً اگر به حرفش گوش نکنی دستبند هم میزند زندان هم میبرد خب یک کسی قاچاقچی مواد مخدر است زنگ نمیزنند به او لطفاً تشریف بیاورید میخواهیم شما را اعدام کنیم! میروند او را میگیرند، او مقاومت میکند، اسلحه میکشد، قانون جواب اسلحه را اسلحه میدهد و جواب خشونت را هم خشونت. در تمام دنیا، دولت مدرن، دولت سکولار مدرن، دینیاش را ما کاری نداریم، وقتی میخواهند دولت را تعریف کنند میگویند "زور مشروع"! یعنی چی؟ یعنی خارج از دولت و حکومت کسی حق ندارد زور علیه دیگران به کار ببرد. وقتی به حرف گوش نمیکند و مقاومت میکند و میخواهد با زور وارد عمل بشود فقط در چا رچوب قانون، هم آن کسی که خلاف قانون حجابش را کنار میگذارد و بیرون میآید تخلف کرده باید مجازات شود خلاف قانون عمل کرده، هم این که به روش غیر قانونی و خشن عمل کرده، این هم خلاف عمل کرده هر دو باید مجازات بشوند. این یک.
اما دو؛ یک وقت شما میگویید یک کسی تخلف کرده باید با او چه کار کنیم؟ اول همین که اینجاست با زبان خوش و بدون ایجاد نفرت. امر به معروف و نهی از منکر صحبت کن، حرف بزن. زور جواب کیست؟ این که وقتی به کسی میگویی خانم اگر مسلمان هستی اسلام میگوید این طرز لباس پوشیدن حرام است، اگر اسلام را قبول نداری ولی در این جامعه زندگی میکنی، قانون دارد این را میگوید و مجازات آن هم این است. اگر خانم گفت خیلی خب من نظر دارم بنشینیم با هم صحبت کنیم، اینجا واجب است باید بنشینی با او صحبت کنی. اما وقتی که بلند میشود فحش ناموسی به مأمور نیروی انتظامی میدهد و میگوید غلط کردی، حمله میکند و بعضی از کارها را میکند و دو نفر هم دوروبرش کمکش میکنند، این که دیگر قانونشکنی است و در برابر قانون نباید تسلیم شد. چون فردا یک قانونشکن دیگر یکی دیگر، دیگر آتوریتهای نمیماند شما کلاً قانون را زیر پا گذاشتی! این خلاف اخلاق است، خلاف قانون است و خلاف نظم است و باعث هرج و مرج میشود. حالا چه خانم چه آقا، چه بحث بیحجابی، چه بحث هر تخلف دیگری. اگر طرف دلش خواست به حرف قانون گوش کند اگر دلش نخواست به مأمور نیروی انتظامی هرچه دلش میخواهد بگوید آن هم نباید برخورد کند و الا حیوانی و «لااکراه فی الدین»! آخر این حرف شد؟ این یعنی هرج و مرج، این یعنی فروپاشی قانون در جامعه.
اما پیشنهاد و راه حل که هم حرف شما تأمین شود و هم قانون تأمین شود اصلاً قانون یعنی این، کسی که در برابر قانون مقاومت میکند طبق قانون باید بازدداشت شود این قانون است و الا قانون، قانون نیست. هرکس قانون را به مبارزه میطلبد این اعلان جنگ دارد میکند با نظام قانونی حاکم؛ این میگوید هرج و مرج است و هر کاری بخواهم میکنم. اینجا جنگل است! میگوید من قانون را قبول ندارم، جواب دادیم، کسی که قانون را قبول ندارد چرا باید تابع قانون باشد؟ قبول دارم ولی روش تو خشن است، بله حق دارید، خب تو قانون را عمل کن به روش او هم اعتراض کن، او هم باید اصلاح شود درست است. اما اگر کار به گردن کلفتی کشید میگویند آقا یا خانم طبق اسلام و قانون اینطوری نباید بیرون بیایی، میگوید دلم میخواهد کثافت! فضول به تو چه مربوط است؟ جواب کسی که با قانون درمیافتد این است که قانون هم با او درمیافتد.
حالا یک چیز خطرناکتر من به شما بگویم. یک خطری که من میترسم آن اتفاق پیش بیاید اگر نیروی انتظامی 5 مورد و 6 مورد دیگر به این خانم بگوید او هم بگوید غلط کردی دخالت کردی، گمشو! اینها هست. حالا فرض کنید نیروی انتظامی ترسید و کنار رفت. اتفاق بعدی به نظرتان چیست؟ هرج و مرج است. دوتا اتفاق میافتد آنها میگویند دیدی ما مقاومت کردیم فحش دادیم نیروی انتظامی عقبنشینی کرد پس یک قدم دیگر هم جلو برویم، دیگر نیروی انتظامی و پلیسی هم در کار نیست.
یکی از حضار: همان بحث سنگر به سنگر.
جواب استاد: بله درست است. بعد این خطر برای کل جامعه است. حالا یک اتفاق بد دیگر، - گوش کنید - اگر فردا بعد 4تا آدم جوان تند متعصب مذهبی به این نتیجه رسید که خلاف عمل میکنی، قانون نیروی انتظامی را هم قبول نداری، جامعه را هم میخواهی به گند و بیناموسی بکشانی، پلیس هم نباید دخالت کند؟ خب پس از این به بعد نوبت ماست! بعد یک مرتبه ببینید یک جایی شروع شد 5تا خانم بیحجاب دارند میروند یک دیوانهای آمد با ماشین روی اینها رفت، یا اسید رویشان ریخت، بعد میدانید چه میشود؟ همینهایی که به پلیس فحش میدهند میگویند نیروی انتظامی کجایی؟ اینجا هرج و مرج است! وقتی تو هرج و مرج را شروع کنی ته آن اینجور هرج و مرجها هم میآید. دوتا اتفاق میافتد: فساد علنی، از فردا بیحجاب لخت توی خیابان میآید نیروی انتظامی میآید میگوید چرا اینطوری آمدی؟ میگوید خفه شو! گم شو! توی حریم خصوصی من دخالت کردی، از کشور من گمشو! اینها را گفتند. بعد چه کار کنند؟ اگر پلیس بگوید چشم خفه شدم، پلیس به او خیانت کرده است. اگر پلیس بایستد با این درگیر شود او توی گوش این میزند خب این هم باید توی گوش او بزند چه کار باید بکند؟ متخلف را باید گرفت، خشونت قانونی است، اگر مبارزه کنید بعد خشونت غیر قانونی میآید. چی شد به اینجا رسید؟ از اول همینطوری بود.
یکی از حضار: استاد در دهه 60 میآمدند پونز توی پیشانی طرف میزدند.
جواب استاد: آن کسی که این کار را کرده، الآن جزو تیم کسانی است که علیه اسلام دارد مقاله مینویسد. میگوید مورد الآن یا قبلاً افرادی زیادهروی کردند! مگر ما گفتیم نکردند؟ اصلاً من معتقدم یک بخشی از دخترها یا پسرهایی خانوادههایی که زدند یا میزنند به سیم آخر؛ اینها در خانوادههای خیلی بسته و محدود بزرگ شدند. یعنی فشارهایی روی آنهاست بدون این که با آنها حرف بزنند نیازهایشان را ببینند، سؤالهایش را جواب نمیدهد اینها یک مرتبه منفجر میشوند همه اینها هست. آیا پلیس ما آموزش دیده که اگر در همه موارد دید یک کسی به او فحش ناموسش را میدهد این عصبانی نشود و یکی توی گوش طرف نزند؟ نه آقا. شما فردا سرباز میشوید مأمور هستی بفرستند یک جا قانون را اجرا کنی، بعد برگردی به یک کسی بگویید شما تخلف کردی، میایستد به تو فحش میدهد. چه کار میکنی؟ میگویی لااکراه فیالدین! شما هرچه میخواهی فحش بده، منم برم به کارم برسم؟! به نظرتان خوب است الآن شما را بازدداشت کنیم؟ اجازه میفرمایید؟ او میگوید نه. بعد تو میگویی ببخشی مزاحم شدیم بروم یک وقت دیگر به خدمت برسم! این طوری که نیست. وقتی تو را فحش میدهد تو مأمور قانون هستی تو هم یکی میزنی. اصلاً تو قانوناً حق داری او را بازدداشت کنی او حق ندارد در برابر تو مقاومت کند. این را کسی دارد به شما میگوید که در بسیاری از برخوردها نه در مورد حجاب، در خیلی از موارد دیگر من انتقاد دارم. حجاب که اتفاقاً این مأمورهای بیچاره نیروی انتظامی اگر در مواردی زیادهروی کردند در یک مواردی هم واقعاً مظلوم هستند. این دو سه تا فیلمی که من توی اینترنت دیدم، طرف مؤدبانه رفته میگوید آقا اینطوری نکن، یک مرتبه شارلاتان بازی در میآورد و فحشهای بالا و پایین را به این سرباز میدهد و خواهر و مادر او توهین میکند بعد میگوید نمیخواهم و فحش میدهد. پلیس حتماً اشتباه میکند، نیروی قضائیه حتماً اشتباه میکند، خانوادههای مذهبی حتماً اشتباه دارند، رسانههای ما حتماً اشکال دارند اما این که شما بگویی آقا در فلان جا دزدی شده، اختلاس شده، پس بیحجابی را ولش کن! آخه این چه حرفی شد؟ این خلاف حکم خداست آن هم خلاف حکم خداست هیچ کدام را نباید ول کرد. اتفاقاً سراغ هرکسی میروی همین را میگوید. خیلی جالب است یک موردی بود میگویند آمدند اینجا بررسی کنند که چرا بخور بخور مالی شده؟ میگوید برو بابا، برو حجاب خیابانها را درست کن، بعد بیا، همه کارهایتان را درست کردید آمدید حساب و کتابهای ما را درست کنید؟ سراغ هرکس میروید همینها را میگویند مثلاً یک جایی میروید میگویید آمدم حساب وکتابهایتان را درست کنم برو بابا حجابها هم لخت توی خیابانها هستند برو آنها را درست کن بعد بیا. به او میگویی خانم یا آقا حجابت را رعایت کن، برو بابا آن دزدیهای آنجا را درست کن بعد بیا، همه کارها را درست کردی آمدی سراغ ما؟ مگر دنیا اینطوری است؟ هر بخشی مسئولی دارد باید به وظیفهاش عمل کند هم باید جلوی اختلاس را گرفت و هم جلوی بیحجابی و فساد را باید گرفت. ضمن این که من گفتم همه کسانی که حجاب درست و محکمی ندارند فاسد نیستند اما ناآگاه هستند گاهی تنبل است، گاهی جوگیر است، گاهی اصلاً دین را نمیشناسد الکی حرف میزند، گاهی راحتطلب است، بعضیهایشان هم گناه است. اما ما دو گروه داریم که جلوی آنها باید محکم ایستاد. از این 13- 14 مورد جلوی دو گروه باید محکم ایستاد. 1) آنهایی که فساد سازماندیده است یعنی به خارج وصل است به داخل وصل است دارد فضاسازی رسانهای میکند برای شکستن قانون و حکم، با اینها باید محکم برخورد کرد چون اینها با اصل قانون و شریعت وارد جنگ شدند تا حد محارب بالا میروند، قرآن را توهین کنی مسخره کنی، جوک بنویسی به اهل بیت(ع)، دیروز دیدم یک خبرنگاری برداشته توی جوک، امام رضا(ع) را مسخره میکند، تو کرامت نداری، تو از حیوان هم پستتری. اگر به امام رضا(ع) و اهل بیت توهین کنی، قانون تو را میزند. آقا کرامت من را حفظ کنید! تو کرامت جامعه را حفظ کردی که کرامت تو را حفظ کنند؟ اما اغلب موارد تخلفات، اینها واقعاً مسئله تربیت و تعلیم است مسئله پلیس نیست. واقعاً همینطور که خواهرمان میگوید باید حرف زد، باید صحبت کرد، باید به سؤالش جواب داد. کسانی افراط کردند، آن که شما گفتید پونز توی کله بیحجاب زده، آنها کسانی بودند که خلاف حرف امام عمل میکردند، آن موقع افراط میکردند، چه وقت امام این حرفها را اجازه داده؟ انقلاب دهه 60 چه وقت امام اینها را اجازه داده؟ آن موقع امام فرمان 8 مادهای را داد که حقوق متهم را در سختترین شرایط باید حفظ کنید. کِی امام این حرفها را زده؟ اتفاقاً آن زمان اینهایی که این کارها را کردند آلان طرف در آمریکاست دارد مقاله علیه امام زمان مینویسد که امام زمان دروغ است و مقاله به نفع همجنسبازی مینویسد! همان اکبر گنجی. این آن زمان پاسدار و بسیجی بوده، میگویند آن زمان بیحجابها را در خیابان میدیده پونز توی پیشانیهایشان میزده! آن آدم افراطی، الآن هم آنجا علیه قرآن مقاله مینویسد که چه کسی گفته قرآن حرف خداست؟ شروع کرده چرت و پرت نوشتن. مثل آن آقای روشنفکر دینی که گفت قرآن کتاب خوبی است ولی مثل دیوانهای شعر، اینها حرفهای خدا نیست. اینها پیامبر نیستند! روشنفکری دینی.
یکی فرمودید فلسفه گشت ارشاد، من به اسم آن کاری ندارم، فلسفه آن مثل فلسفه اجرای هر قانون دیگری است. اگر چک بیمحل فلسفهی گشت پلیس است که برود بگوید آقا چرا کلاهبرداری کردی و پلیس باید قانون و قاطع و درست اجرا کند، در مورد گشت ارشاد و مبارزه با بیحجابی هم همین است هیچ فرقی نمیکند. فلسفه پلیس گشت ارشاد مثل فلسفه هر گشت قانونی دیگری است. اگر یک کسی در خیابان گشت میدهد میبیند کسی دارد از دیوار مردم بالا میرود میگوید آقا کجا داری میروی؟ او حق ندارد بگوید لااکراه فی الدین! نمیتواند بگوید به توچه؟ باید او را بازدداشت کرد برد و محاکمهاش کرد. بیحجابی هم همینطور است، هم خلاف قرآن و حکم خداست، هم خلاف قانون است، هم خلاف مصلحت جامعه است. آیا این روشها جواب داد؟ اگر بهتر عمل میشد بهتر جواب میداد اما من یک چیزی به شما بگویم اگر همینها نبود حالا به شما میگفتم چه خبر بود؟ بله جواب داد. همین غلط و غلوطش هم جواب میدهد. مثل این یکی از مسئولین قبلاً گفته بود جلوی حجاب را میگیرید اینها زیرزمینی میشود میروند توی خانهها و باغات بیحجاب میشوند! خب بروند. حکومت که مسئول زیرزمین و باغات نیست. توی زیرزمینت هر گناهی میخواهی برو بکن. با این استدلال بگو مواد مخدر را این توهین به انتخاب و حق آزادی مردم است که مواد مخدر را ممنوع کردید و برایش مجازات گذاشتید! بگذارید توی مغازهها همه جا مواد مخدر باشد مردم خودشان شعور دارند آزادی دارند هرکی میخواهد برود، بعد بگوییم که تا حالا جواب داده این همه شما مبارزه با مواد مخدر کردید؟ باز هم اینقدر معتاد داریم تا حالا جواب داده؟ بله جواب داده، اگر همین قدر هم نبود به شما میگفتم چه خبر بود؟ اگر همین برخوردها نباشد در هر خانوادهای نصف اعضای خانواده معتاد هستند چنانچه در بعضی از کشورها الآن همینطور است. من هلند رفتم ماریجوآنا، حشیش و ال.اس.دی و مواد مخدر توی فروشگاهها و مغازههایشان مثل قهوه سفارش میدهند! کشور آزاد، دمکرات و لیبرال. یک خیابانی در آمستردام است تا سر خیابان رفتم ترسیدم تا سر خیابان بروم یک کسی عکس ما را بردارد بگوید رفته محلههای فساد و الا میرفتم ببینم چطوری است ولی عکسهایش را دیدم! توی خیابان پشت ویترین دختر و پسر جوان نشستند عین برده، کنیز جنسی، برده جنسی، مثل ویترنی که شما میروید جنس میبینید بعد انتخاب میکنید، میروند آدمها را قیمتهایش را نگاه میکنند برانداز میکنند انتخاب میکنند کرامت انسان! حقوق بشر! کرامت زن! بعد در خیابان آنطرفیاش باور نمیکردم رفتم دیدم توی کافیشاپ اینقدر سفارش میدهد که اینقدر ماریجوآنا، این قدر هروئین بیار، بعد گفتم آقا این چیه؟ آقا لااکراه فی الدین! آزادی است! احترام به شعور مردم است! بعد این کشورهایی که میآیند هروئین میفروشند بیخ خِرش را میگیرند میبرند کتکش میزنند، زندان میاندازند و اعدامش میکنند این توهین به انسان است! رفتار حیوانی با انسان است! آقا این حیوان است باید با او رفتار حیوانی کرد. و الا اگر آدم باشد با قانون و حرف میفهمد. کسی که قانون و منطق و اخلاق و دین سرش نمیشود حیوان است. حیوان را با استدلال نمیشود توی طویله برد باید دوتا چوب بزنی تا برود. با حیوان باید رفتار حیوانی کرد. آیا آن افرادی که دارند با این افراد برخورد میکنند آیا واقعاً همه آنها حیوان هستند؟ آیا آنها حق دارند این رفتارها را بکنند؟ در بعضی از موارد اینطوری نیست ولی در بعضی از موارد اینها مظلوم بودند نه آنها. خب اگر یک کسی گفت مواد مخدر را آزاد بگذارید مردم شعور دارند حق انتخاب دارند، مردم حیوان نیستند، ترک اجباری؟ اعتیاد آزاد! هرکس میخواهد بشود هرکس میخواهد نشود به شعور مردم احترام بگذار. مشروبفروشی آزاد! هرکس میخواهد بخورد هرکس میخواهد نخورد شما حرف بزن. بعد میگوید آقا شما این قدر با مشروبفروشی مبارزه کردید جواب داد؟ چطور؟ همین الآن شما میدانید چند هزار لیتر مشروب دارد در بعضی از زیرزمینها و خانهها مصرف میشود؟ خب بشود، آن خودش میخواهد به جهنم برود برود، خودش میخواهد مست بشود معتاد بشود خانوادهاش را نابود کند، خودش را نابود کند بشود، اما اجازه نمیدهیم به عرصه عمومی بیاید و کل جامعه را به گند بکشانند که فردا بچههایی که از دبیرستان میآیند قانوناً جلویشان مواد بفروشند! حالا غیر قانونی میفروشد، ولی آن وقت قانوناً بفروشد. من میخواهم بگویم با این منطق باید خیلی جلو برویم! آقا فاحشه خانه را باز بگذارید هر زن و مردی میخواهند بروند فاحشهخانه، هرکس میخواهد برود مسجد. خب وقتی شما شروع کنی فاحشهخانهها را علنی کنی، بعد ببین چند نفر میروند! وقتی که غیر قانونی و زیرزمینی است همانهایی که میخواهند قطعاً گناه کنند میروند. اما وقتی که شما مواد مخدر، مشروب، و خانههای فحشا را علنی کردی و گفتی حجاب هم نمیخواهد برهنه بیایید، بعد به شما میگویم چه خبر میشود! آقا 40 سال این حرفها را زدیم جواب داده؟ بله جواب داده، خوب هم جواب داد. اگر نه الآن به شما میگفتم چه خبر بود؟ ولی تخلف همیشه هست. برخورد غلط با تخلف هم هست نباید باشد. اما بعضی دوستان اینطور نتیجه میگیرند که چون چندجا با متخلف بد برخورد کردند پس یک) کلاً با متخلف نباید برخورد کرد. دو) چون با آن تخلف دیگر برخورد خوب نکردند با این یکی هم نباید برخورد کنند. این حرفها غلط است و منطقی نیست.
آخرین سؤال گفتند که دیگر بازدارنده نیست! چرا بازدارنده است. اگر همین الآن اعلام کنند بیحجابی آزاد! پلیس هم نداریم، قانون هم حذف شد، بعد به شما میگویم چه اتفاقی میافتد. پس خودتان هم اعتراف میکنید؟ بله. وقتی راه گناه باز باشد گناه زیاد میشود. اصلاً به همین دلیل گفتند که قانون شرع و حکومت اسلامی باید تشکیل شود که جلوی گناه گرفته شود. جلوی ظلم را بگیرید، حضرت علی(ع) هر روز راه میافتد میآمد در بازار، میگفت جنسهای بد را بالا نگذارید، جنسهای بد را پایین! فلانی چرا داری گران میفروشی؟ چرا این کار را کردی؟ چرا داری قسم میخوری؟ چرا داری چانه میزنی؟ چرا داری دروغ میگویی؟ بعد یک کسی بگوید اگر قرار بود اینها جواب بده الآن این همه کاسب بازاری حقهباز هست اصلاً اینها جواب نداد، چرا آقا جواب داد. کنار آن بازاریهای دزد فاسد، میلیونها بازاری آدم سالم و متدین است که بخاطر همان حکومت و قانون علی، رعایت میکند. اگر شما گفتید همه چیز حمایت قانونی، همجنسها را بیاورید ازدواج کنیم قانون مثل اروپا مثل بعضی از ایالات آمریکا! خب بعداً توی همین جامعه همین کار را بعضیها میکنند فکر میکنید نمیکنند؟ زمان شاه توی همین صفحه اول روزنامه، عکس دوتا پسر را گذاشته بود که با هم ازدواج کرده بودند. اینطوری میشود که وقتی شما گناه و ظلم را عادی کردی و گفتی ما برخورد نمیکنیم، کسی گفته اگر قانون جلوی آن بایستد کلاً همه پاک میشوند؟ نخیر آقا، هیچ وقت نشدند نخواهند هم شد. اما شما حق ندارید اجازه بدهید فضای عمومی جامعه را فاسد کنند. اول میگوید بیحجابی، بعد میگوید روابط دختر و پسر. چنانکه الآن شما در کشورشان میبینید که مرد و زن، وسط خیابان خوابیدند، خب یک کسی بگوید اینجا مگر خانهات هست، مگر اینجا طویله است؟ وسط خیابان. اتفاقاً در مورد آخرالزمان روایت دیدم که یکی از علامات آخرالزمان این است که وسط خیابان همدیگر را در آغوش میگیرند بعد کسی نیست اینها را نهی از منکر کند و همه میگویند هرکس آزاد است هر کاری میخواهد بکند. روایت میگوید به اینها نمیگویند داری اینجا چه کار میکنی؟ این را نمیگویند بلکه میگویند میشود لطفاً کنارتر بروید این معبر باز شود و سد راه عمومی نکنید! این در روایت است. میفرماید جوامع بشری یک جوری میشوند که به اسم آزادی و به اسم حقوق بشر، به اسم کرامت مرد، کرامت زن، که هر کثافتکاری را میکنند، عین همین روایت هست، همجنسبازی، زنا عادی میشود، وسط خیابان و در جامعه، مردم و کسی جرأت نمیکند بگوید این گناه است. من نمیگذارم این کار را بکنید، هیچ کس جرأت نمیکند. حداکثر حرفی که میزنند که به اینها برنخورد میگویند میشود لطف کنیم نیم متر اینطرفتر بروید ما بتوانیم رد شویم شما هم به کارتان برسید! خب با این فرهنگ، که اسمش را «لااکراه فی الدین» بگذاریم یا مبارزه با دین است؟ «لااکراه فیالدین» یعنی کسی را به زور نمیشود مسلمان کرد، نمیشود کافر کرد. معنیاش این نیست که قوانین دین را رعایت نکنید.
انتخاب پوشش، حق هر فرد نیست؟ در عرصه عمومی، نه. هیچ جای دنیا هم نیست.
پرسیدند حق انتخاب حجاب برای مخالفان حجاب و برای غیر مسلمانان؟ یک وقت بحث تو و خداست آن قانون کارهای نیست، یک وقت بحث تو و جامعه است. چرا.
آیا حجاب قانونی فساد نمیآورد؟ نه برای چه فساد بیاورد بلکه جلوی فساد را میگیرد آن را کم میکند زیاد نمیکند. بیحجابی فساد را زیاد میکند. بیحجابی باعث میشود هرکسی دنبال زن دیگری بیفتد. وقتی حجاب هست اگر هم یک جسارتی بکند توی دهنش میخورد. بعضیها میگویند این مسائل را رها کنید بگذارید هرکس هر کاری میخواهد بکند! بحث ما این است که اختلاسچی هم همین را میگوید، بعد آن کسی که میخواهد برهنه باشد، اول کمکم این است که من فقط سرم را نمیپوشانم ولی بقیه بدنم را میپوشانم، خب اگر از این مرز رد شدید دیگر ما مرزی نداریم. اگر همشیرة جنابعالی گفت که تو میخواهی سرت را نپوشانی من گردنم را هم نمیخواهم بپوشانم، آن یکی گفت من پاهایم را هم نمیخواهم بپوشانم! باید چه کار کرد؟ اگر به این جواب بدهی، همان جوابی را میتوانی به این بدهی که به او دادی، جواب دیگری وجود ندارد. جواب این است که این حرام است و دوم این که مسئله عمومی است. و سوم این که باید با تو درست برخورد کنند. هرکس که 4تا تار مویش بیرون رفته که کسی با او مبارزه نکرده، چرا دروغ میگویید؟ با اینهایی که برخورد میکنند غالباً کسانی هستند که بحث 4تا تار مو نیست خیلی از این حرفها جلوتر است مثل مانکنها لباس میپوشد بیرون میآید. عکسهایش هست یکی از دوستان ما که در شورای عالی انقلاب فرهنگی است عکسهایشان را از توی خیابانها آورد، شلوار چسب که اصلاً معلوم نیست این شلوار پایش هست، به رنگ بدن، بعد از ساق پا به پایین لخت، بعد یک لباسی پوشیده که تا بالای نافش هست، توی خیابانهای تهران! بعد یک شبهمانتویی پوشیده که دکمه ندارد، تا پایین آویزان است، جلوی آن کاملاً باز است! این اسمش دوتا تار مو است؟ دوتا تار مویش بیرون آمده «لااکراه فی الدین». اینجوری است؟ فردا بقیه نافش را هم بیرون میاندازد. بعد میخواهید چه بگویید؟ عکسهای پسر را آوردند که زیرابرو برداشته لباس دخترانه پوشیده! بعد گفتم اینها چی هستند؟ گفتند اینها دو جنسیاند. گفتم حالا حکم شرعی دوجنسی فرق میکند ضمن این که کسی که دو جنسی است که نباید دوجنسی توی خیابان بیاید! خودت دوجنسی هستی دیگر نگفتند که لباسهایت هم دوجنسی باشد! بعد هم باید تصمیم بگیری یا مرد باشی یا زن! جراحی میکنند اگر مرد هستی مردی، هفته دیگر نگو میخواهم زن باشم.
به همه سؤالاتتان عالی جواب دادم. ممنونم که 3- 4 ساعت، تا آخر ماندید و تحمل کردید.
هشتگهای موضوعی
مطالب مرتبط